Nové Zámky

Z Necyklopedia
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Nové Zámky
Érsekújvár
Garbage1.jpg
Hlavné námestie v Nových Zámkoch
{{{název}}} – znak
znak
{{{název}}} – vlajka
vlajka
poloha
kontinent: Európa
štát: Slovenskő republika
región: Nitriansky kraj
World map.jpg
rozloha a obyvateľstvo
rozloha: 72 km²(z toho 31 km² tvoria pšeničné a slnečnicové polia)
počet obyvateľov: cez 40000
hustota osídlenia: je 276 maď. obyv. / km² a 292 slov.
správa mesta
starosta: "Nezávislý" Mgr. art. Motokár Klein
sekretárka: je

"Dobrý deň, chcel by som nahlásiť čiernu skládku odpadu v Nových Zámkoch..."

- Obyčajný človek volá na linku GreenPeace

"Dobrý deň, kde presne sa tá skládka nachádza?"

- Operátor linky GreenPeace

"No veď vravím - Nové Zámky..."

- Obyčajný človek odpovedá

Nové Zámky (prezývané tiež Érsekujvár, či New Castle, ŠPZ: NZ) sú siedmym najmaďarskejším mestom na juhu Slovenska. Mesto je známe tým, že má peknú dvojposchodovú železničnú stanicu, ktorú obýva 42 41 40 39 bezdomovcov a tiež tým, že sa tu Anton Bernolák naučil modliť katolícky po maďarsky.

História[upraviť]

Povráva sa, že Nové Zámky mali byť kedysi pevnosťou, ktorú tu postavili ako obranu proti Osmanom. Osmani však neprišli, preto pevnosť museli zbúrať, keďže bola zbytočná a Maďari do nej chodili súložiť. Mesto sa postupne rozvíjalo, až kým ho nezbombardovali. Z bombardovania sa mesto nikdy celkom nezotavilo. Opravy a rekonštrukcie trvajú dodnes.

Príchod Slovákov[upraviť]

Príchod Maďarov[upraviť]

Príchod Maďarov sa rovnako datuje na rok 1385. Prenasledovali koče chazarov, ktoré chceli prepadnúť. Biologické odpady chazarov sa bežne používajú v tradičnej maďarskej kuchyni, chazarské koče preto prepadávali pravidelne.

Príchod Rómov[upraviť]

Rómovia pricestovali do Nových Zámkov v roku 1911, po tom, čo opravili železničnú trať z Košíc do Nových Zámkov. Počet Rómov stúpol takmer o 300%. Bombardovanie počas druhej svetovej vojny malo katastrofálne následky, väčšina miestnych obyvateľov zahynula. Rómovia však bombardovanie prežili. Schovali sa pod zem, rovnako, ako potkany za čias dinosaurov, pri páde asteroidu.

Obyvateľstvo[upraviť]

Zo všetkých obyvateľov Nových Zámkov, sa 70% hlási k maďarskej národnosti a 80% sa hlási k slovenskej národnosti, čo znamená, že polovica obyvateľov sú aj Maďari, aj Slováci.

Židia[upraviť]

Na toto územie prišli niekedy okolo 55 P.V.T.. V roku 1937 postavili v Nových Zámkoch synagógu, ale hneď po tom odišli, pretože sa zľakli holokaustu, ktorý im predpovedal Dong Xian Miaou.

Miestny rómovia počtom neprevyšujú počet ostatných obyvateľov.

Rómovia[upraviť]

Ako v každom väčšom meste na Slovensku aj v Nových Zámkoch Rómovia obývajú Domy a ulice, ktoré sami sebe pridelili. Momentálne je monitorovaných 5 Rómov, žijúcich v bytoch, či domoch, a 410 Rómov, žijúcich na uliciach.

Jazyk[upraviť]

Obyvatelia boli niekoľko krát upozornení Jazykovedným ústavom Gustava Husáka, že NENI - neni spisovné, ale novozámčania spätne poslali ústavu správu, že to neni podstatné. Miestna reč je kombináciou Bernolákovskej slovenčiny a maďarského čvachtavého krochkania. Objavujú sa tu slová, ako napr: "Hááát", "Lófas", "More", "Čávó", "Buli", "Apinko", "Udvözöljük" a tiež "Kuťafas". V miestnom dialekte sa slová s dĺžňom na konci zbytočne naťahujú, asi o sekundu dlhšie ako je bežné, a mäkčene v slovách sa nevyslovujú skoro vôbec. Väčšina obyvateľov údajne ovláda aj slovenčinu, aj maďarčinu, ale pravdou je, že poriadne neovládajú ani jeden z jazykov(tzv. Pyrrhovo fifty fifty).

Priemysel[upraviť]

CCX[upraviť]

Podnik, do ktorého do mája 2012 sa chodili zabávať mladí junáci v šušťákových kombinézach od 16 rokov a junáčky od 14 rokov.

Osran[upraviť]

Nemecká spoločnosť zaoberajúca sa výrobou svietidiel, má na Slovensku sídlo práve v Nových Zámkoch. Zamestnaných je tu viac ľudí, než je celkový počet obyvateľov, Osran je teda svetlom novozámockého priemyslu.

TESCO a Kaufland[upraviť]

Obchody v ktorých nakupujú mešťania potraviny a lacné šatstvo. Miestne Tesco a Kaufland sú známe produktami, ako napr. džúsy s 20% obsahom ovocia, či napr. kuracie prsia, ktoré obsahujú 60% vody.

Známe osobnosti[upraviť]

Pál Daganat Csáky, netají svoju lásku k Novým Zámkom. Každý deň posiela mestu šek, v hodnote 250 forintov.

Anton Bernolák[upraviť]

Známy slovenský jazykovedec, pôsobil v Nových Zámkoch ako jazykovedec. Na jeho počesť bola vystavená socha, ktorá sa používa ako magnet na trusy miestneho vtáctva.

Pál Csáky[upraviť]

Maďarský superpolitik, ktorý absolvoval, okrem iných, aj všetky edukačné ústavy, zariadenia a školy v Nových Zámkoch. Na jeho počesť boli neskôr pomenované zimné rukavice, typu "Palčáky".

Buffalo Béla[upraviť]

Rodák z Nových Zámkov, pôsobil v USA ako agent, poľovník a zakladateľ miestneho protibizónského hnutia.

Ernest Zmeták[upraviť]

Známy slovenský maliar, rodák z Nových Zámkov. Namaľoval všetky žlté a biele čiary na cestách Nových Zámkov, aby tým oddelil ľavý jazdný pruh od pravého jazdného pruhu. Tieto čiary sa premaľovávajú pravidelne každých 15 rokov, aby ich bolo stále vidno.

500px-Flag of Slovakia.png
Mestá, obce a iné diery Slovenska

Banskobystrický kraj:
Banská Bystrica, Brezno, Hronský Beňadik, Psiare, Klenovec, Las Walas, Nová Baňa, Predná Hora

Bratislavský kraj:
Bratislava, (Devín, Gajary, Pétržka, Dlhé diely..), Čataj, Senec

Poloha slovenska.jpg

Košický kraj:
Košice, Michalovce, Spišská Nová Ves

Nitriansky kraj:
Nitra, Nitrianska Blatnica, Nové Zámky, Šurany, Topoľčany, Žihárec

Prešovský kraj:
Prešov, Humenné, Kežmarok, Jakubova Voľa, Medzany, Mirkovce, Štrba, Sabinov, Nová Lesná

Trenčiansky kraj:
Brunovce, Dubnica nad Váhom, Horná Streda, Maríková, Myjava

Trnavský kraj:
Trnava, Hlohovec, Jaslovské Bohunice, Moravany nad Váhom, Piešťany, Pustá Ves

Žilinský kraj:
Žilina, Čadca, Dolný Kubín, Kláštor pod Znievom, Košťany nad Turcom, Kysuce, Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, Majtánky, Martin, Trebostovo, Oščadnica, Ružomberok, Strečno, Terchová, Turzovka, Zákamenné

Slovenské legendy: Canada, Corgoň, Horná Dolná, Kerestúr, Kocúrkovo, Letapičinovce